Biografia

Biografia

Ján Šuchaň
1941 – 2009Ján Šuchaň
1941 – 2009

Jeho výtvarné cítenie od malička tríbila prekrásna prírodná scenéria Nízkych Tatier, svojrázne ľudové umenie tamojšieho ľudu, najmä mimoriadne náročná výšivka aplikovaná v oblečení a v úžitkových predmetoch. V nemalej miere jeho ďalší osud ovplyvnilo otcovo drevorezbárstvo. Už vtedy si osvojil zásadu, ktorá sprevádzala celý jeho umelecký i profesionálny život: „Výrobok musí byť dokonale funkčný, perfektne remeselne spracovaný, s jasným výtvarným zámerom, pretože len takýto výtvor môže byť krásny“. Snaha o krásu sa stala jeho celoživotnou filozofiou.

Umeleckú zručnosť získaval na Závodnej učňovskej škole sklárskej v Katarínskej Huti v rokoch 1956 – 1958, kde sa vyučil za fúkača a brúsiča skla. Pokračoval na Strednej umeleckej škole priemyselnej v Železnom Brode, na ktorej študoval rytie a brúsenie skla. Absolvoval ju v roku 1962. Záverečnú maturitnú prácu – vázu, misu a popolník – previedol celoplošným brusom, čo bola v tej dobe novinka. Jeho ďalší výtvarný prejav určovali profesori: Stanislav Libenský, Břetislav Novák, Antonín Linka.

Svoju profesijnú kariéru začínal ako podnikový výtvarník v Stredoslovenských sklárňach Katarínska Huta a Zlatno (od 1962). V tom istom roku pokračoval v Elektrosvite n.p. Nové Zámky, kde pôsobil, (spolupracoval) s prestávkami do roku 1980. V Elektrosvite navrhol množstvo technických, priemyselných a banských svietidiel, ale i svietidlá pre domácnosť, svetlomety, chladničku.

Od roku 1970 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v ateliéri docenta Václava Kautmana,odbor Tvarovanie výrobkov spotrebného priemyslu“. Štúdium ukončil štátnou záverečnou skúškou 14. júna 1976 s ocenením „Najlepší absolvent roka 1976“ za diplomovú prácu „Skladací laminátový čln na príves“. V nasledujúcich dvoch rokoch racoval ako umelec v slobodnom povolaní.V rokoch 1979 – 1987 pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení vo funkcii odborný asistent v ateliéri sklárskeho výtvarníctva. Na vlastnú žiadosť pracovný pomer ukončil (31. júla 1987 ).

Vo svojom produktívnom veku pôsobil ako umelec v slobodnom povolaní. V určitých časových úsekoch popritom pracoval v inštitúciach, ktorých náplňou bola práca s umením, ako napríklad odborný asistent na Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri sklárskeho výtvarníctva (1979 – 1987), Štátne reštaurátorské dielne (dva roky), vyučoval prácu s vitrážou v Centre voľného času v Petržalke (2003 – 2005). Počas svojej aktívnej tvorivej činnosti priebežne pracoval v orgánoch Zväzu výtvarných umelcov a v komisiách Slovenského fondu výtvarných umelcov. V istých obdobiach sa venoval tvorbe šperkov, zo skla i dreva, komorných drevených plastík, úžitkových predmetov ako svietniky, dózy, šach. Pre svoje potešenie občas maľoval a robil grafiku. V mladosti účinkoval v ochotníckom divadle v Nových Zámkoch, písal krátke literárne útvary. Napísal niekoľko básničiek intímnej lyriky.

Bol ženatý, mal dve deti, dcéru Luciu a syna Martina, ktorý tak trochu pokračuje v šľapajách svojho otca. Ján Šuchaň zomrel 8. februára 2009 po ťažkej chorobe. Od roku 1979 žil a tvoril v Bratislave Jarovciach, kde je aj pochovaný.

OceneniaOcenenia

  • 1966
    Zlatý Kahan, Ostrava, za 60 litrovú chladničku
  • 1970
    CID, Praha, za banské svietidlo
  • 1972
    Prvá cena v celoštátnej súťaži za nábytkové kovanie pre výrobné družstvo Rozkvet Banská Bystrica
  • 1974
    Obal roka, Praha, za Pur Špeciál
  • 1987
    Cena ČSVTS, Bratislava, za nápojovú súpravu

Komerčné sochárstvoKomerčné sochárstvo

Výtvarný prejav v tejto polohe bol podmienený požiadavkami investora. Vytvoril škálu návrhov, z ktorých možno spomenúť:

  • 1966
    60 litrová chladnička pre Elektrosvit n.p. Nové Zámky
  • 1977
    100 litrová dvojteplotná elektrická chladnička pre Elektrosvit n.p. Nové Zámky
  • 1968 – 1977
    návrhy svietidiel pre Elektrosvit n.p. Nové Zámky
  • 1977/1978
    pútače pred budovu bývalého domu ZČSSP na nám.Ľudovíta Štúra, Bratislava
  • 1977
    plastika Tulipán, výška 3m, umelý kameň, Trnava,sídlisko Linčianska
  • 1980
    reliéf Štátny znak do sobášnej siene v obci Modrová, Kovarce, Motešice
  • 1983
    osvetlenie vládnej vily Trenčianske Teplice
  • 1984
    návrh a realizácia informačno propagačných vitrín pre stálu expozíciu prvkov ľudového umenia pre Slovenský zväz žien
  • 1985/1987
    osvetlenie radnice Levoča
  • 1986
    osvetlenie hotela Lipa Stará Turá
  • 1986
    drevený reliéf Spomienka na otca 1,2 x3m kaviareň Košice, sídlisko Juhovýchod – Centrum
  • 1987
    drevený reliéf Záhrada 2,8 x9m kaviareň Trnava, sídlisko Linčianska
  • 1987
    kovaná mreža Secesia 2 x 3m pre výrobné družstvo Služba Bratislava
  • 1988
    osvetlenie reštaurácie Jalta Trenčianske Teplice
  • 1988
    medaila a rád pre Slovenský zväz Invalidov
  • 1988
    kovaná brána, mreže, zábradlie, svietidlá, firemný znak, schránka pre PNS a iné práce pre výrobné družstvo Služba
  • 1990
    stolovacia súprava pre Slovenský fond výtvarných umení
  • 1990
    štátny znak a mestský erb, 60 x 70 cm, pre primátora Bratislavy
  • 1990
    medaila 100 rokov požiarnej ochrany Bratislava Jarovce
  • 1991
    štátny znak do veľkej pojednávacej siene Mestského súdu Bratislava
  • 1992
    reťaz pre primátora a pamätník vyhorenia, Kysucké Nové mesto (reliéfna doska a maketa monštrancie)
  • 1994/1997
    Malinovo, návrh a rekonštrukcia vitrážových okien kostola Sv. Juraja, v sakristii kostola, v kaplnke na cintoríne, návrh a realizácia erbov, váz a vstupných plastík obce, vyhotovenie a osadenie písma pod erb obce vo vstupnej miestnosti Obecného úradu.

V komornej tvorbeV komornej tvorbe

Zameriaval sa takmer výlučne na sklo. Na sklenenú plastiku využíval celú škálu možností prípravy sklárskej suroviny a jej spracovania. Používal optické sklo priamo od výrobcu (Corning, Zeis, Skalica), optické sklo pretavované (ateliér), kompozičné sklo (Jablonec nad Nisou), sododraselné sklo (Nový Bor, Škrdlovice) a sklo olovnaté (Poděbrady, Železný Brod). Úžitkové sklo realizoval hlavne v podnikoch Lednické Rovne a Nový Bor. Pri tvorbe komornej sklenenej plastiky rešpektoval fyzikálne zákonitosti svetelného lomu v skle a vytváral tak objekty, ktoré pôsobia dojmom vlastnej uzavretej skutočnosti, nekopírujúcej existujúcu. Okrem brúsenej plastiky (Bublina, Orol a Sova, ihlany, Triangel, Plachetnica, Galaxia, Kvet, Konfontácia a mnohé iné) vytváral aj plastiku tvarovanú priamo v sklárskej huti. Používal farebné sklo, prípadne doplňujúce materiály, ktoré zatavoval do KRIŠTÁĽU. Úžitkové predmety, vázy a taniere, tvaroval voľne na píšťale, bez použitia foriem, a preto sú vlastne originálne, prakticky neopakovateľné. Okrem voľnej tvorby priebežne pracoval na reštaurovaní niektorých historických objektoch svetského i cirkevného rázu, najmä sklenených vitráži, kovaní, osvetlení(Veľký Evanjelický kostol na Panenskej ulici v Bratislave, Dvorana Ministestva Kultúry Slovenskej republiky, Kutscherfeldov palác na Hlavnom námestí,vstupné dvere Laurinská 7 (Magistrát) rekonštrukcia pamätníka Uršula v Jarovciach, vitráže pre súkromníkov, „cechové“ znaky a iné).

Účasť na výstaváchÚčasť na výstavách

  • 1967
    Nové zámky
  • 1968
    samostatná výstava, Nové Zámky
  • 1976
    Celoslovenská výstava, Bratislava
  • 1976
    Design a úžitkové umenie, Bratislava
  • 1980
    Design okolo nás,Slovenská národná galéria, Bratislava
  • 1980
    Design okolo nás, Slovenská národná galéria, Komárno
  • 1981
    Výstava pedagógov umeleckých škôl, Bratislava
  • 1982
    Design a užitkové umenie, Bratislava
  • 1984
    Tapiséria a šperk, Bratislava
  • 1984
    Z odkazu povstania, Bratislava
  • 1985
    Súčasné slovenské výtvarné umenie, České Budejovice
  • 1985
    Akvarel, pastel a drobná plastika, Bratislava
  • 1986
    Trh umenia, Poznaň
  • 1987
    Design, Sofia
  • 1987
    Život v práci, Bratislava
  • 1987
    Stretnutie tvorcov, Bratislava
  • 1987
    Trh umenia, Poznaň
  • 1988
    Bižutéria a šperk, Mníchov
  • 1988
    Salón 88, Bratislava
  • 1989
    Trh umenia, Poznaň
  • 1989
    Šperk, Bratislava -Trenčín
  • 1989
    Galéria D´Amon Paríž
  • 1989
    Sklo, Komerzbank Frankfurt nad Mohanom
  • 1989
    Československé sklo, Washington
  • 1990
    galéria D´Amon Paríž
  • 1990
    Glas, Budapešť
  • 1990
    Galéria Betton, Lyon
  • 1991
    Francúzsko – Slovensko Bratislava
  • 1991
    I. Biennale Int. Duverre Biot
  • 1991
    Arte Vetro Gallery, Tel Aviv
  • 1992
    Galéria Betton Lyon
  • 1992
    Šperk, Kolín nad Rýnom
  • 2015
    Škola základ života, Satelit, galéria dizajnu SCD Bratislava
  • 2016/2017
    Farebná ŠEĎ – Buntes Grau, výber produktového dizajnu 60. – 70. rokov z ČSSR- DDR, Slovenské múzeum dizajnu, SCD Bratislava
  • 2018
    Slovensko-česká a Česko-slovenská výstava, 1918 – 2018, spoločné storočie, Slovenské národné múzeum Bratislava
  • 2018
    100 rokov dizajnu Slovensko 1918 – 2018, Slovenské múzeum dizajnu, SCD Bratislava
  • 2018 –
    Česko-slovenská a Slovensko-česká výstava, 1918 – 2018, spoločné storočie, Historická budova Národního muzea, Praha

Výtvarné diela v galériachVýtvarné diela v galériach

  • Slovenská národná galéria
  • Slovenské múzem dizajnu SCD
  • Galéria hlavného mesta Bratislavy
  • Art Galéria Poznaň
  • Galéria mesta Kyjev
  • Galéria Art et Création Lyon
  • Galéria D´Amon Paríž
  • Arte Vetro Gallery Tel Aviv
  • Akasaka YU Gallery Tokyo
  • Amber Way Gallery Bratislava
  • Galéria J. Betton Lyon

Diela v galériach sú najmä sklenené plastiky a úžitkové predmety. Niektoré exponáty sa nachádzajú v súkromných zbierkach.